Mikä on yritysilme?
Yritysilme koostuu logosta, typografiasta (fonteista) ja brändiväreistä. Yritysilmettä voidaan täydentää myös erilaisilla graafisilla elementeillä ja kuvamaailman määrittelyllä.
Visuaalinen ilme erottaa yrityksen kilpailijoista ja kertoo yrityksen toimialasta ja arvoista. Parhaimmillaan se herättää potentiaalisessa asiakkaassa tunteita ja kertoo tarinaa, johon voi samaistua.
Visuaalista ilmettä käytetään yrityksen viestinnässä mahdollisimman johdonmukaisesti. Useimmiten yritysilmeen mukana tulee graafinen ohjeisto, joka auttaa markkinointiviestinnän tekijää käyttämään mm. logoa ja brändivärejä oikein.
Kirjallinen ja suullinen viestintätyyli, brändin äänensävy (tone of voice) linkittyy vahvasti ulkoasuun, ja ne olisikin hyvä määritellä yhtä aikaa. Näiden avulla luodaan verkkosivujen ja markkinointimateriaalien ilme ja tyyli.
Miten valitset yritysilmeen suunnittelijan?
Yritysilmeitä suunnittelevat mainos-, digi- ja viestintätoimistot, AD:t, graafikot, graafiset suunnittelijat, visuaaliset suunnittelijat ja muut graafisen alan ammattilaiset. Ammattinimikkeet vaihtelevat.
Voit toki suunnitella yrityksesi ilmeen itsekin, mutta muista, että laadukas graafinen suunnittelu on investointi. Jo pelkästään oikeaoppisesti vektorimuotoon tehdyn logon takia on hyvä valita ammattilainen.
Graafisia suunnittelijoita on runsaasti ja moneen lähtöön. Voit lähteä etsimään yrityksesi tarpeisiin sopivaa suunnittelijaa erilaisin perustein.
Onko hinta sinulle tärkeä kriteeri? Haluatko suunnittelijan, joka on persoonaltaan miellyttävä, luotettava, innovatiivinen ja luova? Vai haetko vankkaa suunnittelukokemusta tai oman alasi referenssejä? Tiedätkö jo tarkkaan mitä haluat; etsitkö suunnittelijaa, joka on erikoistunut juuri tiettyyn graafiseen tyyliin tai pelkästään brändi-ilmeisiin? Arvostatko suunnittelijan oman sivuston ja somekanavien ilmettä?
Tutki suunnittelijan sivustoa ja portfoliota. Jos haluat nähdä useampia referenssejä, suunnittelija varmasti pyydettäessä niitä esittää. Useimmiten verkossa on nähtävillä vain murto-osa suunnittelijan töistä.
Usein sivustolla esitellään asiakkaiden kokemuksia. Ne ovat totta kai positiivisia. Kun testimonialin yhteydessä on mainittu asiakkaan nimi ja yritys, ne ovat myös todellisia. Niistä saat hyvän kuvan, miten muut ovat kokeneet yhteistyön sujuneen.
Kysy yrittäjäkollegojen suosituksia. Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmaksi – onnistuneesta graafikkovalinnasta kertoo mielellään eteenpäin. Myös esimerkiksi Facebookin yrittäjäryhmistä voi löytyä suositteluja taitavista suunnittelijoista.
Ammattitaitoinen suunnittelija kuuntelee ja ymmärtää asiakkaan tarpeet sekä osaa selittää omia suunnitteluratkaisujaan. Kommunikaation pitäisi olla sujuvaa ja avointa. Jo saadessasi tarjouksen näet hieman, miten suunnittelija kommunikoi.
Keskustele graafikon kanssa aikatauluista ja resursseista. Varmista, että hänellä on riittävästi aikaa ja mahdollisuus keskittyä projektisi tarpeisiin.
Pyydä tarjous
Jos referenssit miellyttävät ja sivustolta ja somesta välittyy sinulle sopiva tunnelma ja asiantunteva ote, pyydä tarjous. Kirjallinen tarjouspyyntö on varmempi tapa saada tarjous juuri oikeista asioista. Se helpottaa myös tarjouksen tekemistä.
Kerro tarjouspyynnössä hieman yrityksestäsi, mitä tarvitset ja millä aikataululla. Tässä vaiheessa ei tarvitse olla sanavalinnoissaan kovin tarkka; graafikko kyllä kysyy, jos haluaa lisätietoja hinnan muodostamista varten. Hän voi myös optioina ehdottaa yritysilmeeseen elementtejä, joita et ole itse tullut ajatelleeksi, mutta joista katsoo yrityksellesi olevan hyötyä.
Tarjouspyyntö ei sido sinua vielä mihinkään. Kannattaakin pyytää tarjous muutamalta suunnittelijalta, jotta voit verrata tarjouksen sisältöjä.
Kun olet tehnyt päätöksen, siitä on ystävällistä ilmoittaa kaikille tarjouksen lähettäneille – myös heille, joita ei valittu.
Luota intuitioosi. Kun suunnittelijan kädenjälki, persoona, resurssit ja hinta vastaavat toiveitasi, mahtavaa, olet löytänyt yritysilmeesi luojan.