Kun Walkia syttyi.
Kymmenen vuotta sitten mietin yritykselleni nimeä. Halusin sen viittaavaan lämpöön ja valoon, olevan helposti lähestyttävä ja mielellään suomen kieltä. Haaveilin loisteesta, hehkusta, hohteesta ja säteistä, mutta kaikki olivat jo käytössä.
Täällä Varsinais-Suomessa iäkkäämmät ihmiset voivat tulesta puhuessaan vieläkin käyttää sanaa valkia. ”Mullo vilu. Pistäs Masa takkaa valkia!”.
Yritykselleni tuo tulta ja valkoista väriä kuvaava, valoisa sana sopi hyvin. Haluan palvella lämpimällä otteella, ja työhön on tulenpalava intohimo. Suunnittelussa lähdetään liikkeelle valkoisesta paperista.
Visualisointi on tavallaan valon lisäämistä. Ymmärrät kirjoitetun viestin paremmin, kun mukana on visuaalinen elementti.
Ja kun yritykselle löytyy se oikea visuaalisuus, luonnikas tapa näkyä, kaikki näkevät brändin selkeämmin, sekä asiakas että yrittäjä.
Koska Valkia oli toisen yrityksen käytössä, vaihdoin kaksoisweehen ja näin hieman wanhempaan suomen kieleen. Design-sanakin oli lisättävä. Mutta siinä se oli, yritykseni nimi, pienillä kompromisseilla, tarpeeksi minua.
En kuuna kullan walkiana olisi uskonut, että saan nimestä niin hyvää palautetta, jota olen vuosien varrella saanut.
Eräs asiakaspalvelija lausui nimen englanniksi, uookhia. Pelästyin, voiko sen lukea noinkin. No mutta… tässä ollaankin kansainvälisiä, ja vielä kävelijöitä. Se käy kyllä mentaliteettiini. Walk. Miksi juosta, kun voi kävellä. Ei hötkyillä turhaan. Kävelemällä pääsee pidemmälle.